Wednesday, May 30, 2007

Puhdas vesi / Rent vatten

Eilen avasimme rantasesongin! Vesi oli ihanan kirkas. Kunpa saisimme nauttia puhtaasta vedestä koko kesän... Valitettavasti ennustetaan heinäkuuksi runsaita leväongelmia. Sivustossa www.ymparisto.fi löytyy tietoja siitä, mitä voi tehdä yksilötasolla leväongelman pienentämiseksi.

Igår öppnade vi badsäsongen för i år. Vattnet var så rent och klart. Å, bara vi skulle få njuta av rent vatten hela sommaren, men tyvärr förutspår man rikliga alger mot slutet av juli... På www.miljo.fi finns uppgifter om vad man kan göra för att minska utsläpp som gynnar algblomning.


2 comments:

Mina prylar said...

Ni startade före oss ;)
Hua vad vattnet va kallt när storebror tog ett dopp i går. Jag väntar i några veckor till innan jag inviger badsäsongen.
Hoppas att ni kan njuta av simmandet hela sommaren.
Ha det bra! /C

Lena said...

Nja, vi och vi... De, borde jag väl säga, det var som vanligt barnen som var de modiga. Jag väntar nog själv också, till början av juli ungefär :-)