Sunday, April 27, 2008

Sima / Mjöd


Vielä ehtii tehdä kotitekoista simaa vapuksi tai vaikkapa äitienpäiväksi!

ISOÄIDIN SIMA

2 sitruunaa
8 l vettä
0,5 kg sokeria
0,5 kg fariinisokeria
1 pullo olutta
Neljäsosa teelusikallista hiivaa
rusinoita, sokeria

Pese ja kuori sitruunat ja purista mehu.
Laita sokeri, fariinisokeri, olut, sitruunankuori ja -mehu sopivaan astiaan. Kiehauta vesi ja kaada se aineiden päälle.
Sekoita hiiva haaleaan veteen ja lisää se kun seos on jäähtynyt. Anna seistä yön yli.
Laita muutama rusina ja vähän sokeria lasipulloihin. Siivilöi sima ja kaada puulloihin. Korkit kiinni. Anna seistä huoneenlämmössä iltaan asti ja siirrä sitten viileän.
Sima on valmis nautittavaksi kun rusinat ovat nousseet pintaan!


Ännu hinner man göra hemlagat mjöd till valborg eller varför inte till morsdag!

MJÖD

2 citroner
8 liter vatten
0,5 kg socker
0,5 kg farinsocker
1 flaska öl
En fjärdedels tesked jäst
russin, socker

Skala citronerna och pressa ur saften. Sätt socker, ölen, citronskalen och -saften i lämpligt kärl.
Koka upp vattnet och häll det över.
Lös upp jästen med litet ljumt vatten och tillsätt den när blandningen svalnat.
Låt mjödet jäsa till följande dag.
Sätt några russin och litet socker i rena glasflaskor. Sila mjödet och tappa det på flaskor. Låt mjödet stå i rumsvärme över dagen. Förvara det sedan på kallt ställe.
Mjödet är färdigt att dricka när russinen stigit upp till ytan!

4 comments:

Kamomilla said...

Ja, jag önksar jag hade tid, för det är ju så gott...

Flickan på landet said...

Mjöd är gott!Själv väntar jag på mammas hemlagade mjöd o munkar :-)

Lina said...

Jag tycker att mjöd och munkarna är en stor del av valborgsfirandet men i år hann jag inte med någonting... Och det gick inte heller att köpa här i Sverige!
Roligt i alla fall att jag hittade din skärgårdsblogg. Det verkar finnas åtminstone några här i bloggvärlden. Bor ni också i Åbo skärgård?
Hälsningar, Päivi
(http://timeoutiskargarden.blogg.se)

Lena said...

Hej Päivi!

Ja, mjöd hör till valborgstraditionerna hos oss! Och mina pojkar säger att den hemlagade är godast så jag gör den så gärna!

Jo, vi bor på Kustö, som är den första ön då man kör från Åbo ut i skärgården. "Riktig" skärgård är det nu kanske inte precis, men visst har vi havet här inpå!

Besök gärna bloggen igen!

Hälsningar,
Lena