Saturday, May 24, 2008

Raparperia! / Rabarber!



Kesän kasvimaan suosikkini on raparperi, tuo monikäyttöinen suurilehtinen kasvi. Voiko olla mitään herkullisempaa kuin raparperipiirakkaa tai -keittoa kuumana kesäpäivänä? Alla on vielä yksi raparperiohje joka on kokeilemisen arvoinen - kotitekoinen raparperijäätelö!

Tähän tarvitset:
4 keltuaista
2 valkuaista
150 gr sokeria
5 dl kuohukermaa
2 raparperia kuutioituna
8 dominokeksiä
1 vaniljatanko

Raparperit kattilaan, päälle 50 gr sokeria ja puolet vaniljasta. Kiehauta.
Jäähdytä ja siivilöi.
Vaahdota 50 gr sokeria ja keltuaiset. Lisää loput vaniljasiemenistä.
Vatkaa kerma vaahdoksi.
Vatkaa valkuaiset vaahdoksi ja lisää loput sokerit (50gr). Lisää pilkotut keksit.
Yhdistä kaikki vaahdot ja raparperiseos varovasti keskenään niin, että kuohkeus säilyy.
Jäähdytä pakastimessa 4 tuntia.

En av mina största favoriter i trädgårdslandet är rabarbern! En rabarberpaj eller rabarberkräm hör till det godaste man kan äta en varm sommardag. Nedan finns ytterligare ett rabarberrecept som är värt att pröva - hemgjord rabarberglass!


Du behöver:
4 äggulor
2 äggvitor
150 gr socker
5 dl vispgrädde
2 rabarber i tärningar
8 dominokex i små bitar
1 vaniljstång

Sätt rabarbern, 50 gr socker och hälften av vaniljen i en kastrull. Koka upp.
Låt svalna och sila.
Vispa 50 gr socker och äggulorna. Lägg till resten av vaniljen.
Vispa grädden.
Vispa äggvitorna till ett skum och lägg till resten av sockret (50 gr). Lägg till kexbitarna.
Blanda alltihop försiktigt så att skummen inte sjunker ihop.
Sätt in i frysen i 4 timmar.

9 comments:

Niina K said...

Tätä on ihan pakko kokeilla, kiitos ohjeesta lena =), olen itse myös suuri raparperin ystävä.Lapsena varsia narskuteltiin suoraan puskasta kuorittuna mummojen ja tuttavien kauhuksi.. ja edelleen se on mielestäni yhtä hyvää!!

Lantliga drömmar said...

Rabarber som är så gott! Blir så sugen på paj nu, så det är nästan så jag borde ta upp lite rabarber ur frysen (här har de inte kommit upp tillräckligt mycket än) och svänga ihop en paj! :-)
Tack för nytt recept, det ska jag testa nångång!

Jag behöver ju egentligen inte min sekatör och större sax ännu, men jag ville inte ha de svart-orangea, så jag passade på nu när de rosa fanns! (precis som om det skulle ha någon större betydelse vilken färg de är...) :-)

Kamomilla said...

Oj det där låter ju bara så himla gott!

Sarppa said...

Nyt alkoi tekemään mieli raparperipiirakkaa..

kati said...

Ihanaa, uusi raparperipiirakan ohje. On kyllä pakko kokeilla, kiitos!

Tiina said...

Oi, tätä täytyy kokeilla...kiitos ohjeesta ja mukavaa päivää!!!
:)tiina

Johanna said...

Vad roligt att jag hittade hit, du har en jätte fin blogg!
Även här är rabarber en stor favorit, måste absolut pröva ditt recept! Om du behöver mera rabarbersrecept har jag ett på min blogg som är jättegod!

Lena said...

Hei kaikille!
Kyllä, lupaan että se on herkullinen! Ainoa huono puoli on, että tulee hurjasti tiskiä, kun kaikki täytyy vatkata eri kulhoissa... Mutta se on sen arvoista!

Hej allihopa!
Ja jag lovar att det är gott! Det enda negativa är att det blir en hel del disk, eftersom allt ska vispas skilt för sig... Men det är det värt!

StrandviksVillan said...

Trevligt med nåt helt nytt i receptväg! Gör inget om det blir disk, man har ju diskmaskin, haha!
Ha en skön helg!