Friday, April 13, 2007

Början på något nytt

Så har jag då börjat mitt nya "jobb" - min egen nätbutik öppnade på adressen www.villaveranda.net! Min tanke med butiken är att erbjuda vackra produkter åt alla, också åt dem som inte bor nära köpcentra och butiker. Den andra idén med butiken är att den skall fungera som en kanal för de skickliga hantverkare som bor i skärgården, så att de kan sälja sina produkter året om, över hela landet.

Skärgården betyder mycket för mig. Jag är född här och har bott här så gott som hela mitt liv, med undantag för studietiden och några utlandsvistelser efter det. Dessutom är traditioner viktiga för mig. Min morfarsfar och morfar byggde träbåtar, och i pappas händer formas såväl trä som metall. Jag har inte ärvt deras händighet, mina verktyg är pennan och min dator. Men mitt arbete gör jag vid det skrivbord som min morfar egenhändigt byggt i gåva åt sin pappa. Det känns fint att tänka att min morfarsfar suttit vid samma skrivbord då han planerat sina båtar. Och här sitter jag nu nästan hundra år senare och skriver och planerar websidor. Verktygen har ändrat, men arbetet i sig går ut på detsamma: en strävan efter hög kvalitet, noggrannhet och "något eget" över resultatet. Då jag lyckas med mitt arbete vet jag att de ler nöjda och tänker "just så flickan, dedär gjorde du bra"! Och då jag någon gång har motgångar kan jag nästan höra dem viska "dedär klarar du nog, upp med hakan bara!

No comments: